måndag 29 december 2014

Dagbok från Ukraina: 1. Åter till Chernivtsi

Dagbok från Ukraina

Jag är på väg till Chernivtsi i sydvästra Ukraina igen. Min sambo som tjänstgör som observatör för OSSE där har varit hemma över jul och nu gör jag henne sällskap tillbaka för att fira nyår tillsammans. En stor högtid i Ukraina, liksom i Ryssland. Jag har tänkt samla intryck under den vecka jag är här från människor jag träffar. Jag är nyfiken på vart landet är på väg och vilka stämningar som råder.

Det har hänt en hel del sedan jag var på besök senast, i början av september. Parlamentsval har hållits och det nya parlamentet har bland annat hunnit med att besluta om att lämna neutraliteten och söka medlemskap i Nato. Ekonomin är ännu mer ansträngd än senast och Nato-beslutet skulle kunna vara lika mycket ett ekonomiskt långsiktigt beslut som militärstrategiskt. Taxichauffören Dmitri som kör oss från flygplatsen i Kiev till järnvägsstationen berättar att el ransoneras genom att delar av staden mörkläggs i omgångar. Allt har blivit dyrare och den för honom så betydelsefulla bensinen har stigit i pris med mer än hundra procent det senaste året.
Nu vill alla glömma politiken och kriget under nyår och jul (firas här kring vår trettondagshelg) men det är svårt när mat och annat blivit så dyrt. Det blir nog lite mindre firande i år, tror Dmitri.

Kriget ja. Det pågår medan vi skumpar på nattåget till Chernivtsi. Men i andra änden av landet. Det unga par vi delar sovkupé med, Sofia och Roman (i tredje klass är det mixed) berättar om allt fler vänner och bekanta som kommer hem i kistor och om nya gravstenar på kyrkogårdarna med unga människors namn på. Det som de talar mest om annars är korruptionen. Det oligarkvälde som råder tär på landets utvecklingsmöjligheter menar de. Jag frågar om det gör det svårt att starta egna företag här och Sofia svarar med ett skratt att "det är omöjligt". Själva är de högutbildade men hon menar att det inte finns någon vidare framtid för sådana i Ukraina. Hon jobbar i Polen hos en världsomspännande konsultfirma och så gör många unga högutbildade, menar hon. Korruptionen är så utbredd att den omfattar alla samhällsskikt, förklarar hon. "Alla stjäl av alla. Istället för att skapa, uppfinna och utveckla så stjäl man", suckar hon. Det är svårt att sätta siffror på men ekonomin skulle naturligtvis vara i bättre skick om inte så mycket pengar hamnade i fickorna på oligarker och andra i maktpositioner på olika nivå. Även inom armen stjäls det, enligt vårt resesällskap, vilket inte gör det lättare att vinna framgångar mot separatisterna vid fronten.

Nu ankommer vi snart Chernivtsi. Det är mörkt ute och rufsiga passagerare kliver om varandra i gången mot de illaluktande toaletterna för att möjligen krama ut lite vatten ur kranarna att väta hår och händer med. En ny dag är här. Låt se vad den medbringar för Ukraina och för mig. Nästa dagboksanteckning lär ge svaret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar