torsdag 6 mars 2014

Snälla Eliasson; håll Bildt utanför Ukraina-överläggningarna



Inte för att jag har några överdrivet optimistiska förväntningar på vad vice FN-generalen Jan Eliasson kan åstadkomma under sina överläggningar med nyckelpersoner i Ukraina-krisen. Eftersom han är svensk blir det dock lite automatiskt att en betraktar honom som företrädare för Sverige. Nu är det ju inte så utan vi har istället utrikesminister Carl Bildt, som flanerar runt bland ruinerna i centrala Kiev och inspekterar kulhål. I gårdagens Aktuellt talade han om vad ”vi” har för förväntningar och om hur det ena eller andra berör ”oss” och kom på mig själv med att undra vilka han menade. Eftersom han är där i egenskap av svensk utrikesminister måste det ju vara svenska folket eller nationen Sverige han avser.

Nej, säger jag. Jag vill inte inkluderas i dina förnumstiga twitterbudskap, Carl Bildt. Jag vill att du istället ägnar dig åt den ”tysta diplomati” som du i andra sammanhang talat dig så varmt för. Jag vill att du istället tar reda på vad den nya ukrainska regeringen har för agenda och viljeriktning för Ukraina. Kan det ställas några krav till dem för att erhålla Sveriges och EU:s oreserverade stöd? Jag vill att du ägnar tid åt att fundera över de realpolitiska konsekvenserna av dina uttalanden när du har att göra med en sådan som Putin. Jag vill att du betänker att ungefär halva Ukraina är rysktalande och har starka band med Ryssland och att din russofobi diskvalificerar dig som part i framtida förhandlingar. Men det kommer du inte att göra så jag ber dig istället:

Vad du än gör, håll mig utanför!

Det är skönt att se att andra än jag själv börjar tappa tålamodet med denna vår utrikesminister (bara ett halvår kvar!!?) Carl Bildt.

Och slutligen, Jan Eliasson, vad du än gör och om du kan, håll Carl Bildt utanför!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar