fredag 14 mars 2014

Måndag hela veckan – Eller: Jan Björklund tar ”nya” tag med skolan



Har ni sett filmen ”Måndag hela veckan” (”Groundhog Day”)? En absurd komedi som börjar få några år på nacken nu, men är en av mina favoritfilmer. 

Huvudpersonen Phil Connors (spelad av Bill Murray), lätt uttråkad stjärnmeteorolog, befinner sig i en liten håla (Punxsutawney) för att göra tv-reportage från Groundhog Day. Ett årligt evenemang staden håller tillägnat ett skogsmurmeldjur i trakten som sägs kunna spå väder. En morgon när radioväckarklockan ljuder sätter samma nyhetsuppläsare igång att läsa exakt samma nyheter som morgonen innan och så där fortsätter det. Dagarna fortlöper likadant och det är måndagen den 2 februari varje dag. Måndag hela veckan och det i en håla som huvudpersonen hatar. Hans desperation tilltar förstås för varje ”måndag”.

Tänkte på den där filmen när jag såg Jan Björklund släppa sin senaste skolpolitiska ”bomb”; att tillsätta en utredning som ska komma fram till hur det ska bli ordning och reda i skolan. Deja vu!?


Kände mig då som Phil Connors. Har jag fastnat i tid och plats? Varför får jag känslan av att allt upprepar sig? Hur tar jag mig härifrån?  

Tur att det är val i höst... såvida inte...
 
Bill Murray (Bild: therichest.com)
Jan Björklund (Bild: Aftonbladet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar