torsdag 19 december 2013

Kärrtorp på söndag – jodå, we shall overcome!



Häromdagen skrev jag om hur strukturreformer, försvagning av facket och villkorad välfärd pressar människor till extremism. I synnerhet som de etablerade vänsterpartierna har abdikerat från en motviktspolitik och tränger sig in i mittfåran av det politiska fältet. En tendens över hela Europa som också ser framväxten av och tillväxten för nyfascistiska rörelser och partier som tar alltmer plats i debatten och påverkar medier och övriga partier. Diskursen förändras och en normalisering av i grunden rasistiska resonemang kan iakttas i stort och smått.


En av mina vänner tyckte att min analys riskerar att bidra till en splittring bland de krafter som skulle kunna bekämpa rasismen gemensamt. Jag håller inte med. Tycker att det lutar lite åt den folkpartistiska välviljelinje som bland annat fick Birgit Friggebo att försöka leda allsång i Rinkeby för tjugo år sedan; ”We shall overcome”, allihopa! En fin låt förvisso, men tajmingen är inte rätt för att sjunga. Det är dags för klarspråk. Det börjar bli sent på jorden och vi ligger lite illa till, tycker jag.

Det som splittrar mänsklig gemenskap, empatisk solidaritet och samarbete över gränserna är den individualisering som sedan årtionden har lärt oss att sköta oss själva och skita i andra. Visst, en förenkling men i huvudsak vad det handlar om... som jag ser det.

Därför tänker jag göra ett avbrott i sillinläggningar och skinkkok på söndag och bege mig till Kärrtorp. Som jag förstått lär jag inte bli ensam. Till dess funderar jag lite till över några meningar ur Lasse Bergs ”Gryning över Kalahari – hur människan blev människa”:

”Vi uppfann tidigt det samarbete som gjorde oss så ofattbart framgångsrika när det gällde att uppfylla jorden, även om det tog några miljoner år för oss att förfina våra metoder. De bygger på vår förmåga till empati. Vi kan föreställa oss hur andra människor tänker, leva oss in i deras känslor. Evolutionen har givit oss en vilja att göra mot andra det vi vill att de skall göra mot oss. Man kan kalla det solidaritet”   

Vi ses väl i Kärrtorp på söndag?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar