fredag 18 november 2011

Tack till Nöjesguiden

För ett antal dagar sedan blev jag riktigt glad. Brukar inte rycka åt mig Nöjesguiden normalt men fångades av den svarta förstasidan med texten "Jag är inte rasist, men..." och den innehöll banne mig det bästa jag läst på länge om mångfald, främlingsfientlighet och om SD:s politik. Riktigt bra texter och intressanta infallsvinklar, bra research och grundligt genomförd journalistisk produkt. Det förvånar mig att den mest genomgripande journalistiska granskning och analys av SD som jag sett hittills framförs av en reklamfinansierad gratistidning med fokus på nöjen och kultur. Man kan ju tycka att dags- eller kvällspressdrakarna med sina politiska kommentatorer och stora resurser borde ha gjort något liknande långt tidigare men, som det också påpekas i Nöjesguide-artiklarna, har de snarare börjat ta till sig SD:s språkbruk och hjälpt dem att förändra diskursen i frågor om invandring, mångfald och rasism. Hoppas de följer upp sin ambitiösa satsning och fortsätter sprida ljus över debatten och avslöjar ursprunget till alla vandringshistorier och "sanningar" som florerar på nätet och i etablerade media. Ibland är det beklämmande att notera hur även erfarna journalister slarvar med källkritiken. Det gäller uppenbarligen inte journalisterna på Nöjesguiden. All heder!! Rekommenderar läsning om ni hittar den på stan fortfarande (kanske nytt nummer nu).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar